تخفیف طرح یلدا
تخفیف خوب
تخفیف خوب
بدون شک اختراع گیربکس اتوماتیک یکی از بزرگترین دستاوردها در صنعت خودرو به حساب میآید. اگرچه که رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک بسیار راحت و ایمن است ولی نیاز به نگهداری و توجه ویژهای در مقایسه با گیربکسهای دستی دارد زیرا در صورت خراب شدن باید هزینه بیشتری برای تعمیر آن پرداخت کنید. برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی گیربکسهای اتوماتیک، کارهایی وجود دارد که حین رانندگی هرگز نباید انجام دهید تا متحمل هزینههای سنگین برای تعمیر خودرو نشوید. برای آشنایی با این موارد با ما همراه باشید.
تغییر وضعیت دنده به حالت N پشت چراغقرمز
بسیاری از افراد به منظور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری استهلاک گیربکسهای اتوماتیک در توقفهای کوتاه مانند توقف پشت چراغقرمز دنده را در حالت N، یا همان خلاص، قرار میدهند ولی در واقع بهترین کار این است که دنده در وضعیت D باقی بماند و پایتان را روی ترمز قرار دهید. البته در این مورد اختلاف نظر زیادی وجود دارد ولی بهطورکلی در توقفهای کوتاه بهتر است دنده را خلاص نکنید. در این حالت استهلاک گیربکس به مراتب کمتر است. در بسیاری از موارد تغییر زیاد دنده از حالت D به N موجب استهلاک بیشتر گیربکسهای اتوماتیک میشود.
گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دنده در حالت D
اکثر ما این کار را به دفعات با خودروهای دندهای انجام دادهایم ولی باید بدانید انجام دادن این کار با خودروهای دنده اتوماتیک اصلا کار درستی نیست و موجب اصطکاک بیشتر قطعات و در دراز مدت موجب خرابی گیربکس میشود.
تغییر حالت دنده موقعی که خودرو در حال حرکت است
این کار به شدت برای گیربکس مضر است و باعث تغییر وضعیت سریع قطعات گیربکس می شود که به مرور باعث خراب شدن آنها می شود. جهت توقف و تغییر حالت باید همیشه ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و بعد دنده را تغییر دهید. تغییر دنده در حال حرکت شدیدا به گیربکس آسیب می زند.
وجود روغن برای کارکرد روان و مناسب پیشرانه خودروی شما کاملا ضروری و حیاتی است و اگر شما خواهان عمر طولانی برای پیشرانه خود هستید، اساسا بایستی از روغن مناسب و استاندارد استفاده کنید.
بنابراین بایستی متصدی تعویض روغن شما را نسبت به محصولی که برای خودرویتان استفاده میکند، آگاه سازد اما بهتر است خودتان نیز اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید.
در گام اول بهتر است در فواصل مابین هر سرویس روغن، سطح روغن موجود در خودرو را چک نمایید تا از آسیبهای ناشی از کاهش میزان سطح روانکار پیشرانه مصون بمانید. در صورتی که قبلا این کار را انجام ندادهاید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.
با رجوع به دستورالعملها، به اطلاعاتی نظیر سطح دقیق میزان روغن در شرایط گرم و سرد بودن موتور و نیز اینکه چه میزان زمان باید منتظر بمانید تا موتور خودرو سرد شده و سپس سطح روغن آن را چک کنید، پی خواهید برد. به طور کلی بهتر است چند دقیقه پس از خاموش نمودن موتور داغ خودرو گیج روغن را چک نمایید.
برای مثال مشخصات بهترین روغن برای موتورهای دیزل کاملا با روغن مناسب برای پیشرانه های بنزینی متفاوت است. روانکار پیشرانههای توربوشارژ نیز ویژگیهای مختص به خود را دارند. یک فاکتور گیج کننده دیگر نیز به سینتتیک و نیمه سینتتیک بودن روغن مربوط می شود. ضمنا درجات مختلفی از این روغنها برای انتخاب پیش روی شما قرار خواهند داشت.
اهى اوقات (لوازم یدک) نور چراغ خودروهايى روبرويى بسيار آزار دهنده هستند. گاهى نيز چراغ هاى خودروى شما به جاى روشن كردن جاده و خيابان درخت ها را روشن مى كنند. اين موارد نشان مى دهد كه چراغ هاى خودرو تنظيم نيستند.
تنظيم چراغ هاى خودرو از لحاظ ايمنى بسيار مهم هستند. چراغ ها فقط براى روشن كردن مسير حركت نيستند بلكه براى ديدن نشانه هاى جاده و حيوانى كه هر لحظه ممكن است به وسط جاده بيايند به كار مى روند. رانندگى با خودرويى كه چراغ هاى آن تنظيم نيست خطرناك است و چراغ ها بايد هرچه زودتر تنظيم شوند.
خوشبختانه تنظيم چراغ ها كار بسيار ساده اى است و هركسى مى تواند اين كار را انجام دهد. با اين حال خودروهاى جديدتر كه داراى لامپ هالوژن هستند براى تنظيم چراغ هايشان بايد به يك فرد متخصص رجوع كنيد.
در بيشتر مواقع چراغ ها به مرور زمان در جاي خود تكان مى خورند و تنظيمشان بهم مى ريزد. در واقع تمام چراغ ها بعد از گذشت چند سال احتياج به تنظيم دارند. در اينجا چند دليل آمده است كه چرا ممكن است. چراغ هاى خودروى شما به جاي مسير حركت، آسمان را روشن كنند.
دليل اول: وزن خيلى زياد. يكى از دلايلى كه ممكن است باعث شود تا چراغ ها مسير حركت را نشان ندهند وزن زياد در خودرو است. زيرا عقب خودرو سنگين مى شود.
سیستم خنک کننده خودروهای احتراقی (سادکو یدک) نقش مهمی دارند و عدم عملکرد صحیح آن موجب کاهش بازدهی موتور و یا حتی آسیب به آن میشود. همچنین توضیح دادیم که سیستم خنک کننده از اجزای متفاوتی تشکیل شده است و درباره نقش واتر پمپ نیز صحبت کردیم.
دمای مناسب موتور از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سرد بودن بیش از حد موتور باعث بالا رفتن غلطت و گرانروی روغن و در نتیجه روانکاری نامناسب قطعات داخل موتور میشود که آسیب به موتور را به همراه خواهد داشت.
همچنین بالا رفتن بیش از حد دمای موتور نیز منجر به رقیق شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری آن میشود که این مسئله نیز باعث صدمه دیدن موتور میشود.
تمام موتورهای احتراقی که با مصرف سوخت فسیلی و تبدیل انرژی شیمیایی ناشی از آن به انرژی مکانیکی کار میکنند در سیستم خنک کننده خود قطعهای کوچک اما مهم به نام ترموستات (به انگلیسی Thermostat) دارند.
ترموستات قطعه کوچکی است که بین موتور و رادیاتور خودرو قرار می گرد و وظیفه دارد که دمای حرارت موتور را همواره نزدیک به دمای عملکردی آن نگه دارد؛
ترموستات این وظیفه خود را با تنظیم جریان مایع خنک کننده از رادیاتور به موتور انجام میدهد. این نوع ترموستات با استفاده از یک محفظه مهر و موم شده حاوی یک پودر مومی که با دمای خاصی ذوب و منبسط میشود عمل قطع و وصل حریان مایع را مدیریت میکند.
انبساط این محفظه زمانی که دما از حد معینی فراتر رود عمل کرده و سوپاپ را باز میکند.
سادکو یدک بزرگترین فروشگاه آنلاین قطعات یدکی ماشین و خودرو در تهران، توزیع و تامین قطعات و لوازم جانبی ماشینهای داخلی و خارجی بصورت آنلاین و سریع سادکو یدک بزرگترین فروشگاه آنلاین قطعات یدکی ماشین و خودرو در تهران، توزیع و تامین قطعات و لوازم جانبی ماشینهای داخلی و خارجی بصورت آنلاین و سریع